عوامل مختلفی برای انجام یک پروژه سیستم تهویه مطبوع بیمارستان و تاسیسات بیمارستان وجود دارد. این عوامل نکات مهمی هستند که در هنگام انجام پروژه باید آنها را در نظر گرفت که در ادامه مطلب تهویه مطبوع و تاسیسات طبی بیمارستان به آنها خواهیم پرداخت. با مطالب آموزشی آریا تهویه همراه ما باشید.

سیستم تهویه مطبوع بیمارستان و تاسیسات بیمارستان

سیستم تهویه مطبوع بیمارستان (تاسیسات بیمارستان):

وظیفه سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان ها بسیار مهمتر از تامین فقط آسایش بیمار است.
بسیاری از بیماران برای مداوا و تسریع در بهبودی نیاز به شرایط خاص دما، رطوبت و تمیزی هوای محیط دارند.
به عنوان مثال بیماران پرکاری غده تیروئید نمی توانند شرایط گرم و مرطوب را تحمل نمایند و ایجاد شرایط سرد و خشک به تبادل حرارت و تبخیر از پوست آنها کمک کرده و موجب نجات آنها می شود.
بسیاری از بیماران قلبی به علت نارسایی گردش خون توانایی انتقال حرارت بدن خود به خارج را نداشته و نیاز به شرایط مناسب برای کمک به از دست دادن حرارت دارند.
پایین آوردن دمای بدن بیماران قلبی از آسیب های مغزی جلوگیری می کند.
بیمارانی که تحت عمل مغز قرار گرفته اند یا کسانی که در اثر اختلالات مغزی ممکن است دمای بدن آنها، بویژه در محیط های گرم، افزایش پیدا کند، و بنابراین، نیاز به محیطی سرد و خشک دارند.
برای بهبود بیماران رماتیسمی با التهاب مفاصل، محیطی گرم و خشک با دمای 32 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 35% بسیار مفید است.
بیماران مزمن ریوی که اغلب دارای ترشحات لزج مجاری تنفسی می باشند، برای جلوگیری از کاهش آب بدن نیاز تنفس در هوای گرم و مرطوب دارند.
بیماران سوختگی نیز نیاز به محیطی گرم و مرطوب دارند و لازم است بخش بیماران سوختگی های شدید به کنترل کننده های دما و رطوبت که امکان تنظیم دمای خشک تا 32 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی تا 95% را می دهد، مجهز باشند.در اتاق عمل لازم است سیستم ها از نظر صوتی نیز کنترل شود.

آلوده کننده های هوای بیمارستان ها

 آلوده کننده های هوای بیمارستان ها:

  • حضور بیماران
  • ورود هوای خارج
  • حضور کارکنان و عیادت کنندگان
  • فعالیت های انجام شونده در آزمایشگاه ها و مکان های مشابه.

عوامل مهم در تاسیسات بیمارستان

میکروارگانیزم هایی که به ویژه از پوست افراد حاضر در مکان های بیمارستانی مانند اتاق عمل و غیره به هوا منتشر می شود بسیار خطرناک و مضر می باشند.
لباس هایی که مورد استفاده تیم جراحی و پرستاران قرار میگیرد، اغلب نمی توانند مانع انتشار این ذرات مضربه فضا شود.
در اتاق های عمل معمولا سطحی از بدن که جراحی می شود باز و در معرض هوای اتاق می باشد و بنابراین هر نوع آلودگی که در اتاق موجود است، می تواند نقش قابل توجهی در کاهش و کنترل آلودگی فضاهای بیمارستان داشته باشد.
زیرا علاوه بر تهیه هوای تازه تنظیم دما و رطوبت فضاهای مختلف فضای داخل بیمارستان می تواند با انتقال سریع هوای آلوده داخل به خارج به سالم سازی هوای داخل کمک موثر نماید.
در حالت بیهوشی به علت کاهش نرخ متابولیسم (سوخت و ساز) بدن در سیستم تعادل حرارتی سلول ها اخلال ایجاد می شود.
علاوه بر کاهش فعالیت متابولیسمی، تبخیر در سیستم تنفسی به دلیل استفاده از گاز های خشک بیهوشی موجب کاهش دمای بدن مریض می شود.
اگرچه تبخیر از سطح بافت های تحت عمل جراحی ناچیز است اما، استفاده از محلول های شستشو دهنده در این مواضع موجب کاهش بیشتر دمای بدن می شود.
بنابراین،بیمار تحت شرایط بیهوشی ممکن است به علت کاهش دمای بدن دچار عارضه هیپوترمیک شود.
تجارب نشان می دهد، چنانچه دمای اتاق عمل کمتر از 21 درجه سانتی گراد باشد، 30% احتمال بروز این عارضه وجود دارد و اگر بین 24 تا 26 درجه سانتی گراد باشد، احتمال هیپوترمیک برای بیمار وجود ندارد.
از طرفی، برقراری شرایط 24 تا 26 درجه سانتی گراد مغایر شرایط آسایش و فعالیت برای تیم جراحی و پرسنل اتاق عمل است.
به همین جهت در مواردی شرایط مطلوب را برای افراد حاضر در اتاق عمل برقرار می کنند و برای جلوگیری از  عارضه هیپوترمیک برای بیمار ، با تزریق دارو های خاص بدن بیمار را تحت شرایط بیهوشی گرم نگاه می دارند.
رطوبت نسبی بین 40 تا 60% و سرعت هوا بین 13% تا 25% متر بر ثانیه انتخاب می شود. امیدواریم از این مقاله بهره کافی را برده باشید. برای مشاهده امکانات دستگاه لامینار ایر فلو اتاق عمل می توانید بر روی لینک نمایید تا به صفحه این دستگاه منتقل شوید. باسپاس از همراهی شما.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
مقاله های مرتبط
چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟
 چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟  تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟ در چه فضاهایی بهتر است از مینی چیلر استفاده کنیم ؟ صرفه اقتصادی استفاده از کدام یک از این دو دستگاه از دیگری بیشتر است؟. قیمت و هزینه جانبی کدام پائین تر است ؟ در این مقاله سعی می کنیم با […]
انتخاب لامینار فلو مناسب اتاق عمل
لامینار فلو اتاق عمل لامینار فلو اتاق عمل ( Laminar Air Flow ) نسل جدیدی از دستگاههای توزیع فشارهوا یکنواخت در محیط میباشد که برای اتاق عمل جراحی بیمارستان بگونه ای طراحی شده اند که محیط روی تخت جراحی و اطراف آن را به فضایی عاری از میکروب ، ویروس و سایر آلودگی ها تبدیل […]
چیلر تراکمی هوا خنک
چیلر تراکمی هوا خنک چیلر تراکمی هوا خنک چرخه تبرید شبیه چرخه یخچال است . با این تفاوت که در اینجا در اواپراتور آب یا هوا خنک می شود . این چرخه شامل کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط ، اواپراتور ، و لوازم کنترل و انواع کمپرسور از نوع پیستونی ، اسکرال  ، اسکرو […]
عضویت
به من اطلاع بده وقتی که
guest
0 نظرات کاربران
بازخوردهای درون خطی
نمایش همه نظرات