محاسبه دستگاه های مطبوع یکی از اساسی ترین و مهم ترین کارها برای انجام یک پروژه می باشد. محاسبه دستگاه های مطبوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که امروز از سری مقالات آریا تهویه قصد داریم شما را بیشتر با این محاسبات آشنا کنیم.

محاسبه دستگاه های مطبوع

نحوه ی انتخاب دستگاه برای پروژه:

همانطور که در ابتدا مطلب اشاره کردیم جهت پیشنهاد دستگاه به کارفرما عوامل مختلفی وجود دارد که ما در ادامه مطلب محاسبه دستگاه های مطبوع مهم ترین عوامل را برای شما خاطرنشان کردیم:

  1. نوع سیستم مد نظر کارفرما
  2. بررسی دقیق منطقه شهری که پروژه در آن بنا شده است
  3. نوع کاربری (مسکونی و اداری و …)
  4. میزان بودجه و هزینه ای که کارفرما قصد انجام آن را دارد
  5. کیفیت بار سرمایی و گرمایی تجهیزات و وسایل مورد نیاز و …

در زیر به اختصار به توضیح و نحوه ی انتخاب دستگاه برای هر پروژه های مختلف خواهیم پرداخت:

  • ساختمان مسکونی :

در محاسبات سیستم مطبوع در ساختمان مسکونی نیازمند این است که سیستم سرمایش و گرمایش مستقل جهت هر واحد محاسبه شود. عمده ترین عامل در نحوه ی انتخاب دستگاه مطبوع میزان سرمایه گذاری کارفرما و منطقه شهری محل پروژه می باشد.

که در مناطقی که از لحاظ قیمت فروش واحد، پایین ترین مرحله را دارد به آنان هواساز تبخیری یک مرحله ای (زنت یا ایرواشر) پیشنهاد می‌شود. از لحاظ هزینه در 150 متر 20 درصد گران تر از رادیاتور و کولر آبی است، ولی با احتساب این که کانال‌های عمودی کولر آبی حذف می شود و زیر بنا صرفه جویی شده جبران این هزینه ها را خواهد کرد.

این سیستم جایگزین مناسب رادیاتور و کولر آبی می باشد که کیفیت سرمایش و گرمایش بالاتری دارد و از لحاظ قیمت مقداری گران تر است.

جهت مناطق متوسط به بالا و بهتر از سیستم هواساز DX استفاده می شود که این سیستم جایگزین سیستم رایاتور و کولر آبی و یک دستگاه اسپلیت در هال و پذیرایی و یا رادیاتور اسپلیت می باشد

که از لحاظ هزینه در زیر بنای 100 متر این سیستم برابر با رادیاتور و اسپلیت می باشد. و با 150 متر این سیستم 20 درصد از رادیاتور و اسپلیت ارزان تر خواهد بود.

جهت مناطق لوکس شهری با هزینه ی بالاتری برای پروژه خود درنظر گرفتند سیستم چیلر و فن کویل پیشنهاد می گردد.

این سیستم بهترین کیفیت سرمایش و گرمایش و نحوه ی عملکرد را دارد؛ این سیستم جایگزین رایاتور و اسپلیت کامل می باشد.

که از لحاظ قیمت در زیر بنای که حدودا 150 متر باشد که اجرای سیستم چیلر و فن کویل 20 درصد گران تر از اجرای سیستم سرمایشی و گرمایشی با رادیاتور و اسپلیت می باشد.

و هزینه ی آن در زیر بناهایی حدودا 200 متر اجرا می شود این سیستم برابر اجرای سیستم سرمایشی و گرمایشی با رادیاتور و اسپلیت می باشند.

  •  کاربری تجاری:

محاسبه سیستم های مطبوع جهت واحدهای تجاری، فروشگاه ها، نمایشگاه ها، تالارها و …:

در این پروژه ها محاسبات مانند واحد های مسکونی انجام نمی‌شود و سیستم مورد نیاز باید پیشنهاد گردد. می توان جهت واحدهای تجاری که در مناطق ضعیفی واقع شده  و یا تمایلی به انجام هزینه ندارند ، از هواسازهای تبخیری همانند زنت و یا ایرواشر استفاده کرد. ولی بهترین گزینه برای ساختمان ها و واحدهای تجاری سیستم های هواساز Dx  و یا پکیج یونیت می باشد. که با توجه به حجم هوادهی بیشتر و بالاتر دستگاه های این شرکت نسبت به نمونه خارجی دارای راندمان بالاتر خواهد بود.

  • کاربری اداری:

در محاسبات دستگاه های مطبوع جهت فضاهای بهم پیوسته اداری و یا سالن اجتماعات بهترین گزینه DX و یا پکیج یونیت می باشد. ولی اگر اداره ای به صورت اتاق و اتاق باشد بهترین گزینه چیلر و فن کویل است. بدیهی است با توجه به تعداد افراد و مراجعین و نوع کاربری اداره، هواساز هوای تازه جهت فشار مثبت و تزریق اکسیژن به محیط اجباری است. هتل‌ها هم مانند ساختمان های اداری از چیلر و فن کویل و هواساز هوای تازه برای راهرو استفاده می شود.

  • کاربری مساجد و ورزشی:

جهت پروژه های سالن های ورزشی استفاده از هواساز Dx  با 30 درصد هوای تازه بهترین گزینه می باشد. ولی در بیشتر اوقات در کشور ما به علت اینکه در پروژه های ورزشی بودجه زیادی صرف نمی شود از دستگاه زنت و یا ایرواشر استفاده می شود.

  • کاربری صنعتی:

در پروژه های صنعتی که بیشتر اوقاعت به دلیل سقف بلند سوله ها تاثیر هوای گرم تابستان می باشد. با توجه به مجبط وسیع و بزرگ محیط های صنعتی که انجام هزینه در آن توجیه کمی دارد معمولا از دستگاه زنت و یا نهایتا ایرواشر استفاده می شود.

  •  کاربری بیمارستان:

در پروژه های بیمارستانی جهت سرمایش و گرمای  اتاق ها باید از فن کویل استفاده شود ولی در راهروهای بیمارستان نیازمند هواساز هوای تازه می باشیم که معمولا توسط کانال کشی هوای تازه اتاق ها تامین می شود. برای اتاق‌های عمل پروژه نیازمند هواسازهای هایژنیک است که دارای فیلترینگ مختلف و فیلتر هپا برای گرفتن باکتری می باشد را داریم. هواسازهای هایژنیک دارای بالاترین استانداردهای ساخت و کیفی می باشد. در برخی از پروژه ها نیز فیلتر هپا به روی دهنه خروجی دریچه در اتاق قرار می گیرد که به آن هپ به روی دهنه ی خروجی دریچه در اتاق قرار می گیرد که به آن هپا باری گفته می شود و یا روشنایی و فیلتر هپا در دستگاه به نام لامینار باکس قرار داده می شوند.

محاسبه دستگاه های مطبوع

 نحوه ی انتخاب هواساز های شرکت آریا تهویه:

جهت طراحی و انتخاب هواساز ،توضیحات هواساز مطالعه خواهد شد، که این توضیحات برای ابعاد، احاد، وزن حدودی می باشد.

هواساز یا در واقع Air handling unit به دستگاه هایی گفته می شود که بر روی شرایط هوا اعم از حرارت، برودت، رطوبت زنی، رطوبت گیری، انواع فیلتر ها و غیره کار می کند.

در پروژه ها به طور کلی هواساز طراحی شده و دارای جدول طراحی شده توسط مشاور یا مشاورین می باشد که ما با استفاده از این جدول ها هواساز را پیشنهاد خواهیم داد.

مهم ترین موضوع هواساز موضوع هوا دهی می باشد و پس از آن ظرفیت کویل گرمایی و کویل سرمایی و یا فیلتر های بسته ی اول، دوم و سوم می باشد.

  • متره و برآورد:

متره و براورد جهت پیش بینی هزینه ها استفاده می شود به منظور اگاهی  کارفرما از هزینه های موجود قبل از انجام پروژه می‌باشد، که موجب  تصمیم گیری بهتر برای چگونگی و انجام پروژه می شود.

در متره و برآورد معمولا روش های مدنظر کارفرما بررسی خواهد شد. کارفرما ها معمولا سیستم های رادیاتور و کولرگازی (split  or  duct-split) برای گرمایش و سرمایش و یا سیستم رادیاتور و کولرابی را برای گرمایش و سرمایش استفاده می کنند.

اهداف مقایسه ی فنی  متر و براورد:

  1. مزایای سیستم هواساز DX به رادیاتور و split یا duct-split
  2. تفاوت فنی و کارکرد داکت اسپلیت نسبت به اسپلیت
  3. مزیت های نحوه ی عملکرد هواساز DX نسبت به سیستم های رایج
  4. مزیت های عملکرد هواساز تبخیری نسبت به رادیاتور و کولر ابی

اهداف متر و براورد:

  1. طراحی نمودن به روش محاسبات سریع جهت اطلاع کارفرما از ظرفیت های سیستم
  2. جاسازی دستگاه های سرمایشی و گرمایشی تاسیسات مکانیکی و برقی (لوله کشی، کانال کشی، برق کشی … )
  3.  آگاهی کامل کارفرما از جزئیات دستگاه ها و تجهیزات مصرفی و هزینه ی تقریبی آنان (تلرانس 5 الی 10 درصد)
  4. توجیه فنی و مالی این مطلب که پیشنهادهای شرکت آریا تهویه بهترین پیشنهاد ممکن می باشد.

امیدواریم از مقاله محاسبه دستگاه های مطبوع بهره کافی را برده باشید. شما می‌توانید از قسمت دیدگاه ها نظرات خود را باما در میان بگذارید.

5 2 رای
امتیازدهی به مقاله
مقاله های مرتبط
چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟
 چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟  تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟ در چه فضاهایی بهتر است از مینی چیلر استفاده کنیم ؟ صرفه اقتصادی استفاده از کدام یک از این دو دستگاه از دیگری بیشتر است؟. قیمت و هزینه جانبی کدام پائین تر است ؟ در این مقاله سعی می کنیم با […]
انتخاب لامینار فلو مناسب اتاق عمل
لامینار فلو اتاق عمل لامینار فلو اتاق عمل ( Laminar Air Flow ) نسل جدیدی از دستگاههای توزیع فشارهوا یکنواخت در محیط میباشد که برای اتاق عمل جراحی بیمارستان بگونه ای طراحی شده اند که محیط روی تخت جراحی و اطراف آن را به فضایی عاری از میکروب ، ویروس و سایر آلودگی ها تبدیل […]
چیلر تراکمی هوا خنک
چیلر تراکمی هوا خنک چیلر تراکمی هوا خنک چرخه تبرید شبیه چرخه یخچال است . با این تفاوت که در اینجا در اواپراتور آب یا هوا خنک می شود . این چرخه شامل کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط ، اواپراتور ، و لوازم کنترل و انواع کمپرسور از نوع پیستونی ، اسکرال  ، اسکرو […]
عضویت
به من اطلاع بده وقتی که
guest
1 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
نمایش همه نظرات