چیلر هوا خنک، بسیار رایج می باشد به خصوص در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری از اندازه کوچک تا متوسط وجود دارد. امروز از سری مقالات آریا تهویه قصد داریم شما را بیشتر با نصب مینی چیلر بالا زن آشنا کنیم.

 نصب مینی چیلر بالا زن

کلیات مینی چیلر:

همانطور که در ابتدا مطلب گفتیم چلیرها در اندازه های مختلفی در بازار ارائه می شود. آنها معمولا در قسمت بیرونی، روی سقف یا سطح زمین قرار دارند. دلیل این امر این است که چیلر و مینی چیلر هوا خنک از برج خنک کننده استفاده نمی کنند، در عوض آنها گرمای خود را به هوای آزاد می ریزند بنابراین نیاز به دسترسی هوای تازه زیادی دارند تا گرمای ساختمان را رد کند.

چیلر و مینی چیلر، آب خنک تولید می کنند که توسط پمپ به هواساز سرمایشی گرمایشی (AHU) و فن کویل (FCU) منتقل می شود که گرما را از داخل محیط ساختمان گرفته و به داخل سیستم گردش آب سرمایش منتقل می کند.

آب سرمایش در حدود 7 درجه سانتی گراد (44.6 درجه فارنهایت) وارد هواساز سرمایشی گرمایشی و یا هواساز هایژیک (AHU) و یا فن کوئل سقفی، فن کویل کانالی (داکت فن کوئل) (FCU) می شود و تا زمانی که مبدل حرارتی را درون AHU / FCU ترک می کند تا حدود 12 درجه سانتی گراد (53.6 درجه فارنهایت) افزایش می یابد و سپس راه خود را به چیلر کندانسور هوایی و مینی چیلر هوا خنک باز می کند تا قبل از تکرار چرخه، این گرما را به جو بریزد.

در بازگشت آب، آب سرد گرم شده در جایی وارد اواپراتور می شود که از کنار سطح خارجی لوله های داخلی که حاوی مبرد است عبور می کند، سپس در انتهای مخالف خارج می شود و انرژی گرمایی  خود را پس داده است.

مبرد تنها مایعی است که در هر یک از اجزای چیلر و مینی چیلر حرکت می کند. فشار، دما، آنتالپی و آنتروپی آن را هنگام حرکت در اطراف چیلر تغییر داده و گرما را از آب خنک کننده اواپراتور چیلر گرفته و هوای گرم را توسط کندانسور هوایی چیلر هوای آزاد انتقال می دهد. با ادامه مطلب نصب مینی چیلر بالا زن باما همراه باشید.

چیلر و مینی چیلر چه از نوع چیلر هوا خنک، چیلر اسکرال، مینی چیلر روبرو زن و یا مینی چیلر باز زن دارای 5 جز اصلی است:

  • کمپرسور چیلر و مینی چیلر:

معمولا اسکرال، پیستونی و یا اسکرواست.

  • کندانسور چیلر و مینی چیلر:

مجموعه ای از لوله های افقی از جنس مس می باشد که حاوی مبرد گرم است، توسط تعدادی ورق فلز نارک آلومینیوم (که به آن فین آلومینیوم می گویند) در محور عمودی احاطه شده است. به توزیع گرما از لوله ها و هوایی که از طریق لوله های مسی و ورق های نازک آلومینیوم دمیده می شود، کمک می کنند.

  • فن های کندانسور چیلر و مینی چیلر:

این ها هوا را از روی کویل کندانسور چیلر مکش می کنند که از طرفین وارد می شوند و پس از عبور از فین ها هوا را از قسمت بالای واحد به سمت بالا و در فضای محیط بیرون می آورند.

  • شیر انبساط (Expantion valve chiller):

شیر انبساط چیلر قبل از ورود به اواپراتور نصب می شود و مایع مبرد فشار اشباع مورد نیاز دمای آب را می رساند.

  • اواپراتور چیلر و مینی چیلر:

جایی است که آب سرد جیلر را تولید می کند و گرمای برگشتی حاصل از آب سرد به کندانسور ارسال میکند.

 

کمپرسور نیروی محرک مبرد چیلر و مینی چیلر است. مبرد چیلر ابتدا کمپرسور را به صورت گاز فشار بالا ، درجه حرارت بالا خارج کرده و سپس وارد کندانسور چیلر می کند. هنگامی که مبرد چیلر وارد کندانسور میشود در امتداد لولههای مس که برای آنها جنس آلومینیوم قرار دارد حرکت کرده و انرژی گرمایی خود را توسط فن های فوقانی به هوای آزاد منتقل می کند.

همانطور که مبرد انرژی حرارتی خود را منتقل میکند شروع به جمع شدن به صورت مایع میکند. تا زمانی که مبرد از کندانسور خارج شود مایع اشباع شده با فشار بالا درجه حرارت متوسط خواهد بود.

و سپس مبرد چیلر وارد شیر انبساط میشود شیر انبساط جریان مبرد را در اطراف سیستم اندازگیری میکند ابتدایی ترین نوع آن شیر انبساط حرارتی است که با اندازگیری دمای لوله در خروجی اواپراتور جریان را کنترل میکند و میزان جریان را تنظیم میکند تا دما را در نقطه موردنظر تنظیم کند.

شیر انبساط مبرد چیلر را نگه داشته و فشار بالای کندانسور چیلر را حفظ می کند .در داخل شیر انبساط یک روزنه کوچک اجازه میدهد تا مقدار محدودی مبرد به جریان ادامه دهد. همانطور که از این محدودیت عبور میکند به فشار پایین شیر انبساط می رسد.

این افت فشار ناگهانی باعث میشود مبرد چیلر از مایع به مخلوط مایع بخار تبدیل شود با وقوع این امر فشار و دما کاهش می یابد همین مقدار مبرد از آن عبورمی کند، فضای بیشتری دارد بنابراین برای پر کردن این شکاف منبسط میشود.

 

مبرد مینی چیلر سپس وارد اواپراتور میشود و از طریق یک سری لوله های افقی از جنس مس که توسط آب خنک احاطه شده اند عبور میکند و در جریان مخالف و متقابل جریان می یابند تا زمانی که مبرد از اواپراتور خارج شود، گرما از آب سرد را که از فن کوئل سقفی تو کار فن کوئل کانالی فن کوئل داکتی)، هواساز هواساز هایژنیک برگشته است را گرفته و به صورت بخار اشباع شده با فشار کم و دمای پایین خارج خواهد شد. آب سرد انرژی گرمایی خود را به مبرد داده و در حدود 7 درجه سانتی گراد (44.6 درجه فارنهایت) ترک خواهد کرد.

چیلر و مینی چیلر هواخنک دارای یک کندانسور است که توسط هوای آزاد خنک میشود. مینی چیلراعم از مینی چیلر بالا زن و مینی چیلر بالا زن هواخنک برای مکان های کوچک یا متوسط ،مسکونی ، تجاری، اداری ترجیح داده می شوند، اخیرا بهبود کیفیت در ساختار چیلرها از نوع چیلر مدولار و چیلر اسکرال برای تا سیسات بزرگ هتل و پاساژ را نیز ممکن میکند چیلر هوا خنک به خصوص در مواردی که آب کافی نباشد یا آب بسیار گران با شد ترجیح داده میشود.

چیلر آب خنک دارای خازن خنک کننده آب متصل به برج خنک کننده هستند و معمولا برای نصب متوسط و بزرگ که آب کافی باشد ترجیح داده میشوند علاوه بر این آنها همچنین در مواردی که نیاز به عملکرد ثابت سیستم ،دارند مستقل از دمای محیط تهویه مطبوع صنعتی تهویه مطبوع سیستمهای دیجیتال و غیره ترجیح داده می شوند، زیرا ظرفیت های چیلر آب خنک تحت تاثیر نوسانات دمای محیط قرار نمی گیرد. با ادامه مطلب نصب مینی چیلر بالا زن باما همراه باشید.

بارگیری و نصب دستگاه:

در حمل دستگاه مینی چیلر به علت حساسیت دستگاه نیازمند به دقت و رعایت احتیاط کامل جهت جلوگیری از آسیب دیدن به قسمتهای مختلف دستگاه اعم از کندانسور. فن اواپراتور کمپرسور و … می باشد.

جهت حمل دستگاه جرثقیل بایست تسمه و یا زنجیر را داخل جرثقیل کش (پیچ قلاب) که بر روی دستگاه میبا شدو در تصویر شماتیک مینی چیلر در زیر نمایش داده شده است کرده و سپس توسط جرثقیل به صورت عمودی به محل مورد نظر حمل گردد.

دقت شود که به هنگام حمل توسط جرثقیل دستگاه به یک طرف کج نشود.

بارگیری و نصب دستگاه

نحوه نصب دستگاه در محل:

  1. مبحث 18 عایق بندی و تنظیم صدا در مقررات ملی ساختمان باید در محل نصب دستگاه رعایت گردد.
  2. لوله های جریان آب سرد نباید به هیچ قسمت از فریم چیلر اتصال داشته باشند.
  3. تمام لوله کشی آب باید از ایزوله کننده های مناسب و لرزه گیر برخوردار باشد.
  4. دستگاه ها باید حد اقل از یکدیگیر فاصله 60 سانتی متری داشته باشد و سمت تابلو برق دستگاه حداقل 80 سانتی متر فضا داشته باشد.
  5. دستگاه مینی چیلر می بایست برروی شاسی فلزی و یا شاسی بتنی قرار گیرد به همراه لرزه گیر که هر کدام به صورت جداگانه توضیح داده شده است:

شاسی فلزی شامل ناودانی معمولا سایز (8) و یا (10) که به اندازه ابعاد زیر دستگاه و همچنین از نبشی (3) برای دور شاسی جهت جلوگیری از جابجایی دستگاه و قوطی سایز (4) و یا (5) جهت پایه های دستگاه به ارتفاع 50 سانتی متر تا زمین و پلیت های 2020 که در زیر آن دارای لرزه گیر بوده برروی زمین قرار میگیرد. در شکل زیر نحوه شاسی کشی فلزی دستگاه نمایش داده شده است.

نحوه نصب دستگاه در محل

شاسی بتنی نقش میرا کننده ازتعاشات و همچنین کاهش صدای دستگاه به صورتی که ابعاد شاسی از هر طرف دستگاه 30 سانتی متر بزرگتر از ابعاد مینی چیلر بوده و همچنین ارتفاع 15 ساننتی متر از سطح زمین داشته باشذ. در شکل زیر نمونه اجرا شاسی پتنی جهت مینی چیلرها نمایش داده شده است.

راهنمای نصب راه اندازی و نگهداری مینی چیلر بالا زن

برد کنترلی (ترموستات):

ترموستات دیجیتال دستگاه مجهز به سنسورهای گوناگونی می باشد که در هنگام بروز مشکل در سیستم برد دستگاه خطا را نشان داده که این خطاها به صورت شمارنده در کنار دمای نشان دهنده سنسور برروی برد می باشد برای مثال در شکل بالا تعداد خطای تمامی سنسورها برابر صفر می باشد که در صورت بروز خطا و خاموش شدن مینی چیلر سرویس کار می بایست جهت رفع خطا اقدام نمایید.

راهنمای نصب راه اندازی و نگهداری مینی چیلر بالا زن

سنسورهای دستگاه به شرح زیر می باشد:

  • سنسور هوای تازه TOA (S1):

سنسور هوای تازه نشان دهنده دمای محیط می باشد که در شهرهای مختلف با توجه به اقلیم آب و هوایی تنظیم می گردد در صورتی که دمای مجیط پیرامون کندانسور دستگاه (در صورتی که اطراف دستگاه بسته باشد و یا اینکه کاور دستگاه را برداشته نشده باشد و …) دستگاه خطا می دهد و سیستم قطع می گردد.

دمای تنظیم شده بر روی برد دستگاه حداقل برابر 15 درجه سانتی گراد و حداکثر دمای 45 درجه سانتی گراد تنظیم می گردد.

  • سنسور گاز برگشت سیکل TRG1 & TRG2 (S2 & S5):

سنسور هوای گاز برگشت از برد به لوله برگشت گاز کمپرسور مینی چیلر وصل میگردد و در هنگامی که دمای گاز از مقداری بالاتر گردد کمپرسور قطع (Over load) می کند و مینی چیلر خاموش میگردد و برد ارور می دهد دمای تنظیم شده بر رئی برد دستگاه منفی 5 درجه سانتی گراد می باشد.

  • سنسور آب برگشت TRW (S3):

سنسور آب برگشت به دستگاه میزان دمای آب برگشتی به دستگاه را اندازه گیری می کند هنگامی دمای آب به جداقل تنظیم شده می رسد مینی چیلر خاموش می گردد و زمانی که مجدد از دمای تنظیم شده بالاتر رفت دستگاه روشن می گردد و دمای آب را خنک می کند.

  • سنسور آنتی فریز TSW OR ANT (S4):

سنسور آنتی فریز زمانی که دمای آب به حداقل تنظیم شده برسد دستگاه قطغ کرده و هنگامی که تعداد خطاها از حد مجاز تنظیم شده بیشتر گردد دستگاه خاموش میگردد و نیاز به رفع عیب دستگاه می باشد. دمای تنظیم شده برای سنسور آنتی فریز برابر 5 درجه سانتی گراد می باشد.

تابلو برق:

تابلو برق دستگاه شامل قطعات الکتریکی شامل کنترل فاز، کلید حرارتی، تایمر، کنتاکتورهای پرشر، لوپرشر، گیج های پرشر و لوپرشر و … می باشد. که هر کدام دارای عملکرد مخصوص خود می باشد که به طور خلاصه در زیر توضیح داده شده است.

تابلو برق مینی چیلر

کنترل فاز:

کنترل فاز یکی از این تجهیزات حفاظتی است که به صورت الکترونیکی عمل حفاظت مینی چیلر را به عهده می گیرد. به بیان ساده تر کنترل فاز  حفاظت کننده ی مینی چیلر در برابر اختلالات ولتاژ است و حفاظت کننده در برابر اختلالات جریان است که وظایف آن به شرح ذیل می باشد.

  1. ولتاژ بالاتر از حد مجاز باشد.
  2. ولتاژ پتیین تر از حد مجاز باشد.
  3. قطع یکی از فازها
  4. جابجایی فازها
  5. عدم تقارن فازها

کلید حرارتی:

کلیدهای حرارتی تجهیزات حفاظتی تشکیل شده از فیوز مینیاتوری و بیمتال هستند که با این قطعه می توانیم مینی چیلر را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار به صورت همزمان حفاظت کنیم. کلیدهای حرارتی در صورت به وجود آمدن اتصال کوتاه یا اضافه بار برق مینی چیلر را قطع میکند.

تایمر:

تایمرهای برق یا رله های زمانی وظیفه دارند مدار را برای مدت زمانی خاص کنترل نمایید. یا به نوعی دیگر این تایمرها به عنوان تنظیم کننده ی زمان، میان دو عملکرد متفاوت در مدار مورد استفاده قرار میگیرند و پس از رسیدن به زمان تنظیم شده بر روی آن دستگاه برق را وصل و یا قطع می کند. با ادامه مطلب نصب مینی چیلر بالا زن باما همراه باشید.

کنتاکتور:

در ساده ترین تعریف، کنتاکنور یک دستگاه سوئیچینگ الکترونیکی است که برای خاموش و روشن کردن یک مدار الکترونیکی استفاده می شود. کنتاکتور یک نوع خاص از رله است اما یک تفاوت پایه ای بین کنتاکتور و رله وجود دارد.

و آن این است که کنتاکتور بیشتر در دستگاه هایی کاربرد دارد که ظرفیت تحمل جریان بالاتری دارند در حالیکه رله برای دستگاه هایی با جریان پایین تر مورد استفاده قرار میگیرند. کنتاکتور ساختارب به هم پیوسته دارد و به راحتی قابل نصب است.

سوییچ فشار بالا (High pressure):

به وسیه سوییچ فشار بالا کنترل پیوسته فشار خروجی کمپرسور از رسدن به مقادیر فشار بحرانی جلوگیری می کند تا کارکرد درست کمپرسور و ایمنی افراد تضمین شود.

این نقض به وسیله سوییچ فشار بالا شناسایی می شود که در صورت بروز آلارم کنترلی دستگاه اقدام به کمپرسور و نمایش آلارم buzzer میکند.

لازم به ذکر است فن ها چند ثانیه به صورت خودکار فعال می مانند تا فشار به حد استاندارد برسانند. وقتی فشار خروجی کمپرسور از حد غیر مجاز کمتر شود دستگاه مجددا راه اندازی می شود.

اگر با این عمل خطای تغییر فشار برطرف نشد این چرخه مجددا راه اندازی می شود. اگر با این عمل خطای تغییر فشار برطرف نشد این چرخه مجددا تکرار خواهد شد. سوییچ های فشار بالا و فشار پایین به کمک شیرهای سوزنی روی مدار نصب شده اند، تا به سهولت بتوان آنها در مواقع لازم بدون نیاز به تخلیه گاز تعویض کرد.

سوییچ فشار پایین (low pressure):

این سوییچ با کنترل پیوسته فشار ورودی کمپرسور ، از رسیدن فشار به مقادیر بحرانی جلوگیری میکند. آلارم (BUZZER) به خاطر خطای سوییچ فشار پایین ظاهر میشود . بعد از رسیدن فشار به حد استاندارد و رفع آلارم کمپرسور مجددا شروع به کار خواهد کرد.

بعد از ظاهر شدن آلارمهای فوق کارکرد فنها و کمپرسورها متوقف میشوند در حالی که پمپ ) در صورتی که پمپ به صورت استاندارد روی دستگاه نصب شده باشد به کار خود ادامه می دهد. بعد از اینکه آلارم فعال شد اگر فشار ورودی کمپرسور به حد مجاز برسد، سوییچ فشار به طور اتوماتیک وصل خواهد شد حال برای راه اندازی مجدد دستگاه می بایست سیستم آلارم را ریست کرد.

اگر با این عمل خطای تغییر فشار برطرف نشد این چرخه مجددا تکرار خواهد شد.جهت قطع کردن برق دستگاه در مواقع اظطراری کلید قارچی بر روی درب تابلو برق دستگاه را فشار دهید. با ادامه مطلب نصب مینی چیلر بالا زن باما همراه باشید.

راهنمای نصب

نمونه نقشه برق مینی چیلر:

نمونه نقشه برق مینی چیلر

سیستم لوله کشی و هیدرولیک مینی چیلر جهت نصب لوله کشی مینی چیلر می بایست به صورت عمل نمود.

  1. لوله آب ورودی به دستگاه (Water inlet) جهت متصل کردن لوله آب به دستگاه می بایست در مسیر لوله ورودی به دستگاه لوله برگشت صافی برنجی شیر فلکه برنجی فلنج و لرزه گیر و سپس به دستگاه متصل می گردد.
  2. لوله آب خروجی از دستگاه (Water outlet ) جهت متصل کردن لوله آب به دستگاه می بایست در مسیر لوله خروجی از دستگاه لوله رفت شیر فلکه برنجی فلنج و لرزه گیر قرار گیرد.
  3. لوله پرکن مینی چیلر make up)در مسیر لوله پر کن مینی چیلر می بایست قبل از اتصال به دستگاه یک عدد شیر وصافی برنجی و سپس شیر یکطرفه که مانع از برگشت آب گردد قرار گیرد.
  4. هواگیر (vent) جهت هواگیری دستگاه می بایست هواگیر به صورت دستی با شیر و یا اینکه از هواگیر اتومات استفاده گردد و یا اینکه توسط یک سه راه هم هواگیر اتومات و هم هواگیر
    دستی داشته باشد.

فشار استاندارد آب جهت مینی چیلر حداقل bar و حداکثر bar ۲ می با شد در صورتی که فشار سیستم فشار گیج روی مینی چیلر ) از bar کمتر باشد آلارم (buzzer) دستگاه صدا می دهد. با ادامه مطلب نصب مینی چیلر بالا زن باما همراه باشید.

نقشه لوله کشی آب مینی چیلر:

نقشه لوله کشی آب مینی چیلر

بهره برداری و نگهداری مینی چیلر (تغییر فصل):

در صورتی که دستگاه به درستی نگهداری و به موقع توسط افراد متخصص سرویس شود می تواند سالها بدون ایراد کار کند. سیستمهایی که فقط سرمایشی بوده و در تابستان مورد بهره برداری قرار میگیرند در زمستان باید آب داخل مینی چیلر به دقت تخلیه گردد.
محل نصب دستگاه باید کاملا تراز باشد همچنین نصب و سرویس فصلی دستگاه در زمان گارانتی می بایست توسط سرویس کار مجاز شرکت انجام شود. در فصل زمستان باید فیوز اصلی برق چیلر قطع شود و آب مدار چیلر بایستی توسط سرویس کار مجاز تخلیه گردد همچنین برروی چیلر و تابلو برق باید کاور ضد آب جهت پوشش قرار گیرد.
در فصل تابستان هم باید کاور روی مینی چیلر برداشته شود و تنظیمات ترموستات انجام شود و همچنین آب سیستم توسط سرویس کار مجاز شرکت پر و هواگیری خطوط صورت گیرد. سرویس دستگاه فقط توسط سرویس کار مجاز شرکت صورت پذیرد در غیر اینصورت دستگاه از گارانتی و خدمات خارج می گردد.

امیدواریم از مقاله نصب مینی چیلر بالا زن بهره کافی را برده باشید. شما می توانید از قسمت دیدگاه ها باما در ارتباط باشید و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

5 3 رای
امتیازدهی به مقاله
مقاله های مرتبط
چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟
 چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟  تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟ در چه فضاهایی بهتر است از مینی چیلر استفاده کنیم ؟ صرفه اقتصادی استفاده از کدام یک از این دو دستگاه از دیگری بیشتر است؟. قیمت و هزینه جانبی کدام پائین تر است ؟ در این مقاله سعی می کنیم با […]
انتخاب لامینار فلو مناسب اتاق عمل
لامینار فلو اتاق عمل لامینار فلو اتاق عمل ( Laminar Air Flow ) نسل جدیدی از دستگاههای توزیع فشارهوا یکنواخت در محیط میباشد که برای اتاق عمل جراحی بیمارستان بگونه ای طراحی شده اند که محیط روی تخت جراحی و اطراف آن را به فضایی عاری از میکروب ، ویروس و سایر آلودگی ها تبدیل […]
چیلر تراکمی هوا خنک
چیلر تراکمی هوا خنک چیلر تراکمی هوا خنک چرخه تبرید شبیه چرخه یخچال است . با این تفاوت که در اینجا در اواپراتور آب یا هوا خنک می شود . این چرخه شامل کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط ، اواپراتور ، و لوازم کنترل و انواع کمپرسور از نوع پیستونی ، اسکرال  ، اسکرو […]
عضویت
به من اطلاع بده وقتی که
guest
0 نظرات کاربران
بازخوردهای درون خطی
نمایش همه نظرات