کمپرسور یکی از مهم ترین اجزای سیستم چرخه هوای فشرده می باشد که نقش مهمی در دستگاه های مختلف دارد. امروز از سری مقالات آریاتهویه قصد داریم شما را بیشتر با انواع کمپرسور آشنا کنیم.

انواع کمپرسور

انواع کمپرسور آریا تهویه:

  • کمپرسور رفت و آمدی:

کمپرسور های سیلندر-پیستونی کمپرسورهایی هستند که پیستون با حرکت میل لنگ موجب فشردگی گاز در داخل سیلندر می گردد. در این کمپرسورها سوپاپ های مکش و دهش که از ورقه های نازک تشکیل شده اند که معابر ورود و خروج گاز هستند. در اغلب مدل ها می توان با کنترل سوپاپ ها و برقراری ارتباط بین آنها، سیلندر را باز کرد.

  • کمپرسور گریز از مرکز:

در این گونه کمپرسورها از لحاظ عملکرد بسیار شبیه به پمپ های گریز از مرکز می باشند. پروانه دوار از یک سو گاز را به داخل محفظه کمپرسور می کشاند و از سوی دیگر آن را با فشار به سمت کندانسور می راند. پکمپرسور های  گریز از مرکز برای استفاده در ظرفیت های بالا مناسب می باشند و بار آنها را به یکی از سه روش زیر می توان کنترل نمود:

  1. تغییر دور محرک
  2. شیر خفه کن سمت مکش
  3. تیغه های قابل تنظیم ورودی

کمپرسور پیچی

  • کمپرسور پیچی:

در کمپرسورهای پیچی دو مارپیچ حلزونی درگیر باهم هستند، که گاز را از سمتی مکش می کنند و پس از تراکم آن را به سمت کندانسور می رانند. این گونه کمپرسور ها نیز برای ظرفیت بالا مناسب هستند. برای کنترل ظرفیت آنها نیز باید بخشی از گاز متراکم سمت دهش توسط یک مسیر میان بر به دهانه مکش بازگردانده شوند.

  • کمپرسور دوار:

کمپرسورهای دوار دارای روتوری تیغه دار می باشند. روتور این کمپرسورها هم مرکز سیلندر یا محفظه اصلی نیستند، بنابراین تیغه ها در یک سمت بسیار نزدیک یک دیگر هستند و از سمت دیگر بسیار دور از بدنه سیلندر می باشند.چرخش روتور در داخل محفظه در محل های که تیغه ها به بدنه نزدیک هستند از یک طرف باعث راندن گاز و از طرف دیگر با فاصله موجب مکش گاز می گردند. کمپرسورهای دوار برای ظرفیت های کم و معمولا برای کولر های پنجره ای مورد استفاده قرار می گیرند. این گونه کمپرسور ها کم ارتعاش بوده و دارای قطعات متحرک اندکی می باشند.

  • کمپرسور اسکرال

در کمپرسورهای اسکرال دو نوار به هم پیچیده با دوران و جمع و باز شدن مکرر و متناوب عمل تراکم را انجام می دهند. این گونه کمپرسور ها مناسب بار های متوسط و بزرگ می باشد. امیدواریم از مقاله انواع کمپرسور ها بهره کافی رو برده باشید. شما می توانید از قسمت دیدگاه ها سوالات خود را باما در میان بگذارید.

5 2 رای
امتیازدهی به مقاله
مقاله های مرتبط
چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟
 چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟  تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟ در چه فضاهایی بهتر است از مینی چیلر استفاده کنیم ؟ صرفه اقتصادی استفاده از کدام یک از این دو دستگاه از دیگری بیشتر است؟. قیمت و هزینه جانبی کدام پائین تر است ؟ در این مقاله سعی می کنیم با […]
انتخاب لامینار فلو مناسب اتاق عمل
لامینار فلو اتاق عمل لامینار فلو اتاق عمل ( Laminar Air Flow ) نسل جدیدی از دستگاههای توزیع فشارهوا یکنواخت در محیط میباشد که برای اتاق عمل جراحی بیمارستان بگونه ای طراحی شده اند که محیط روی تخت جراحی و اطراف آن را به فضایی عاری از میکروب ، ویروس و سایر آلودگی ها تبدیل […]
چیلر تراکمی هوا خنک
چیلر تراکمی هوا خنک چیلر تراکمی هوا خنک چرخه تبرید شبیه چرخه یخچال است . با این تفاوت که در اینجا در اواپراتور آب یا هوا خنک می شود . این چرخه شامل کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط ، اواپراتور ، و لوازم کنترل و انواع کمپرسور از نوع پیستونی ، اسکرال  ، اسکرو […]
عضویت
به من اطلاع بده وقتی که
guest
0 نظرات کاربران
بازخوردهای درون خطی
نمایش همه نظرات