چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر تراکمی هوا خنک چرخه تبرید شبیه چرخه یخچال است . با این تفاوت که در اینجا در اواپراتور آب یا هوا خنک می شود . این چرخه شامل کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط ، اواپراتور ، و لوازم کنترل و انواع کمپرسور از نوع پیستونی ، اسکرال  ، اسکرو  و یا سانتریقیوژ می باشد . از کمپرسور های پیستونی و اسکرال در ظرفیت های پایین و متوسط (تا 180 تن تبرید) و از کمپرسور های اسکرو ( تا 600 تن تبرید ) و کمپرسور سانتریفیوژ ( از 1000 تن تبرید بالاتر ) استفاده می شود .

انواع کمپرسور و تفاوت کمپرسورهای چیلرهای کندانسور هوایی

چیلر تراکمی هوا خنک با انواع کمپرسور از نوع پیستونی ( Reciprocating ) ، اسکرال ( Scroll ) ، اسکرو ( Screw ) و یا سانتریقیوژ ( Centrifugal ) می باشد .
در کمپرسور های گریز از مرکز ( سانتریفیوژ ) انتقال مبرد توسط نیروی گریز از مرکز انجام می شود . و می تواند فشار بالایی در حجم قابل توجهی از مبرد ایجاد نماید . این کمپرسور ها به علت نداشتن قطعات متحرکی مانند میل لنگ و سوپاپ نیاز به تعمیرات کمتری داشته .  و دارای عمر مفید و همچنین بازده بالاتری می باشند .

 

چیلر های تراکمی

 

ویژگیهای مبرد چیلر تراکمی هوا خنک :

مبرد مورد استفاده در چرخه چیلر تراکمی هوا خنک نقش مهمی در تعیین توان کمپرسور ، راندمان و وسعت کاربرد آن دارد . خصوصیات مهم مورد نیاز برای مبرد عبارتند از چیلر های تراکمی این موارد می باشد .
فشار مناسب ، میعان و تبخیر ، دمای تبخیر پایین در فشار اتمسفر ، گرمای نهان بالا ، گرمای ویژه پایین ، حجم مخصوص کم ، قابلیت هدایت گرمایی بالا ، سمی نبودن و نداشتن اثرات مخرب بر لایه اوزون است . ساده ترین روش عملی برای انتقال حرارت در دمای ثابت استفاده از حرارت نهان تبخیر و تقطیر بخار مواد است . با توجه به اینکه حرارت نهان بخار های تقطیر در مقایسه با حرارت محسوس گازهای غیر قابل تقطیر بالا است .
در چیلر های تراکمی هوا خنک برای تولید برودت از این گازهای مبرد استفاده شده است . این چیلر ها گرمای که در اواپراتور به مبرد اضافه شده را در کندانسور حرارت از آن گرفته می شود . و سپس از آب چیلد در تهویه مطبوع ( Air conditioning ) و دستگاههای همانند هواساز نرمال ، هواساز هایژنیک ، فن کویل سقفی ، فن کویل کانالی استفاده میشود .

 

مدار تبرید چیلر اسکرال

مدار تبرید چیلر اسکرال چند مدار

در اواپراتور سیستم تبرید چیلر تراکمی هوا خنک یک مبدل پوسته و لوله است . که گرما را از آب برگشتی از ساختمان ، به مبرد در حالت بخار منتقل می کند .
کویل اواپراتور همچنین می تواند مستقیما در داخل دستگاه هواساز ( انبساط مستقیم ) قرار گیرد . و موجب کاهش دمای هوای عبور کننده آن می شود .
کندانسور بخشی دیگر از چرخه سیستم تبرید است . کندانسور گاز فشرده شده و داغ خروج از کمپرسور را سرد می کند . که در نتیجه این سرد شدن تبدیل به مایع میشود . در واقع کندانسور گرمای که توسط مبرد در اواپراتور جذب شده  و گرمای ناشی از انجام کار مکانیکی در کمپرسور که به مبرد داده می شود . را دفع می کند . کندانسور ها می توانند از نوع آبی ، هوایی یا تبخیری باشند . کندانسور های آبی که به صورت مبادله کن های پوسته و لوله می باشند . در شرایطی استفاده می شوند که امکان کاربرد برج خنک کن وجود داشته باشد .

 

چیلر های تراکمی

 

 

در مناطقی که هوا گرم و مرطوب باشد . بازده برج خنک کن کاهش می یابد . و کندانسور هوایی استفاده می شود . چون برج خنک کن برای شرایط دمای مرطوب هوا کمتر از 78 الی 80 درجه فارنهایت مناسب است .
کندانسور هوایی از لوله های مسی که سطح آنها را دارای پره های مسی یا آلومینیومی می باشنذ ، و دمنده هوا تشکیل می شوند . در این سیستم گاز داغ از کمپرسور خارج میشود و سپس وارد کندانسور هوایی که معمولا در فضای باز قرارداده می شود . و گرمای کندانسور توسط فن کندانسور به محیط میرود . در مناطقی که با مشکل کم آبی مواجه است و نیز در ظرفیت های پایین مانند ماشین های مبرد سردخانه ای نیز استفاده از کندانسور هوایی مناسبتر از برج خنک کن است .
کندانسور های تبخیری ترکیبی از برج خنک کن تر و کندانسور هوایی است . یعنی در ساختار آن هم برروی کویلهای حاوی گاز مبرد آب پاشش می شود و هوا دمیده می شود تا فرآیند تبخیر و در نتیجه سرد شدن مبرد داخل کویلها تسریع می شود .
در سیستم های تراکمی همچنین از وسایل دیگری مانند رطوبت گیر ، صافی ، شیر برقی ، گازنما ، شیرهای سه راه موتوری ، فشار سنجها و غیره استفاده می شود .

چیلر های تراکمی هوا خنک

چیلر های تراکمی

 

 

 

پیج رسمی اینستاگرام آریا تهویه

3 2 رای
امتیازدهی به مقاله
مقاله های مرتبط
تاریخچه کمپانی بیتزر_کمپرسور بیتزر
داستان موفقیت BITZER مربوط به 90 سال پیش می باشد. در سال 1934، مخترع سوابی، مارتین بیتزر، پایه های اولیه برند بیتزر را در یک کارگاه کوچک در Sindelfingen، آلمان گذاشت. او در ابتدا کمپرسور نمی ساخت، بلکه اکسپنشن های ترموستاتیک تولید می کرد. در ادامه تلاشها تولید کمپرسور به عنوان تجارت اصلی آنها تبدیل شد. امروزه شرکت بیتزر بزرگترین تولید کننده انواع کمپرسور جهت تهویه مطبوع و تبرید می باشد. و توانسته در بیش از 40 کشور با 75 نمایندگی و بیش از 4300 کارمند حضور جهانی گسترده ای داشته باشد. این شرکت با تولید محصولات سازگار با محیط زیست و همچنین مصرف انری کم همراه با کارایی موثر جایگاه قابل توجه ای در بین تولید کنندگان تهویه مطبوع و تبرید دارد.
چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟
 چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟  تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟ در چه فضاهایی بهتر است از مینی چیلر استفاده کنیم ؟ صرفه اقتصادی استفاده از کدام یک از این دو دستگاه از دیگری بیشتر است؟. قیمت و هزینه جانبی کدام پائین تر است ؟ در این مقاله سعی می کنیم با […]
لامینار فلو اتاق عمل
لامینار فلو اتاق عمل ( Laminar Air Flow ) نسل جدیدی از دستگاههای توزیع فشارهوا یکنواخت در محیط میباشد که برای اتاق عمل جراحی بیمارستان بگونه ای طراحی شده اند که محیط روی تخت جراحی و اطراف آن را به فضایی عاری از میکروب، ویروس و سایر آلودگی ها تبدیل کرده و آسایش و رفاه جراح را نیز فراهم نماید. در حقیقت این سری از دستگاهها قابلیت کنترل میزان مختلف از آلودگی را دارا هستند و هوای یکنواخت را در کل محیط اتاق ایجاد میکنند.
عضویت
به من اطلاع بده وقتی که
guest
0 نظرات کاربران
بازخوردهای درون خطی
نمایش همه نظرات