برآورد بار برودتی ساختمان و برآورد بار برودتی هواساز

برآورد بار برودتی ساختمان یکی از مهم ترین محاسبات در هنگام انجام یک پروژه می باشد. زیرا شما باید بدانید که در پروژه از چه تجهیزات و چه کانال هایی استفاده کنید که بهترین بهره وری را در اتمام پروژه داشته باشد. امروز از سری مقالات آریاتهویه قصد داریم شما را بیشتر با برآورد بار برودتی ساختمان و برآورد بار برودتی هواساز بیشتر آشنا کنیم. باما همراه باشید.

برآورد بار برودتی ساختمان

برآورد بار برودتی ساختمان:

بار برودتی مقدار گرمایی است که ساختمان یا یک محیط مشخص در روزهای مختلف سال به خصوص در فصل تابستان، در واحد زمان می گیرد. برخلاف بار حرارتی که عوامل به وجود آورنده آن بسیار محدود است مولفه های تشکیل دهنده بار برودتی به مراتب متعدد و شامل عوامل مختلف در داخل و خارج ساختمان می باشند.
باتوجه به اینکه فناوری تولید برودت در مقایسه با فناوری تولید حرارت پیچیده تر و با هزینه بیشتر صورت می گیرد، لازم است بار برودتی با دقت بالاتری محاسبه و جزئیات عوامل موثر برآن به طور کامل مورد بررسی و محاسبه قرارگیرد.
در بسیاری از موارد برای اتخاب تجهیزات مشترک سیستم‌های گرمایش و سرمایش مانند فن کویل و شبکه های لوله و کانال کشی ابتدا انتخاب براساس باربرودتی صورت می گیرد، سپس سیستم برای بار حرارتی بررسی و در صورت نیاز اصلاح می شود.

برآورد بار برودتی هواساز

دستگاه هواساز:

دستگاه تهویه هواساز (مرکزی) از بخش‌های اصلی تشکیل شده اند که این بخش ها عبارتند ار فیلتر، فن، کویل های گرمایی و سرمایی، رطوبت زن و تجهیزات کنترلی. کویل های گرمایی معمولا با آب داغ، بخار آب و برق کار می کنند.
کویل‌های سرمایی با آب مبرد و یا مستقیما با یک ماده مبرد عمل می کنند. در حالت دوم کویل دستگاه هواساز، اواپراتور یک سیستم سردسازی یا تبرید می باشد. با تنظیم های گوناگون بخش های گرمایی، سرمایی، رطوبت زن و … در مجموعه دستگاه های هواساز می توان سیستم های مختلف تهویه مطبوع را برای پروژه های با شرایط متفاوت طراحی کرد.
دستگاه هواساز معمولا با دو کانال؛ رفت و برگشت هوا را به داخل ساختمان  می دهد و به وسیله یک کانال دیگر  هوای تازه را به خارج می دهد.
دستگاه هواساز با تنظیم دما و رطوبت و همچنین تامین هوای تازه و فیلتر کردن آن کار تهویه مطبوع تابستانی و زمستانی را انجام می دهد.
هوای برگشتی موجود از اتاق‌ها با هوای تازه در محفظه دستگاه مخلوط شده و سپس از کویل های سرمایی یا گرمایی و رطوبت زن (معمولا در زمستان) عبور خواهند کرد. سرعت تقریبی عبور هوا از کویل حدود 500 فوت بر دقیقه است.
فرآیند رطوبت زنی به شکل پاشش آب از افشانک ها یا شبکه بخار و فرآیند رطوبت گیری توسط کویل سرد انجام می شود.

کنترل دما به دو شکل می تواند انجام شود:

در روش اول با استفاده از شیر سه راه  موتوری و یا برقی که روی لوله رفت و برگشت کویل نصب می شود و به وسیله ترموستاتی که در کانال برگشت هوا به هواساز نصب شده انجام میگیرد، عمل قطع و وصل و یا کم و زیاد کردن جریان آب انجام می گیرد.
در روش دوم کنترل دما به صورت ترموستات انجام می شود و در اتاق یا راهرو یا مکان های مناسب دیگر (مانند حالت فن کویل) به فن دستگاه هواساز فرمان خاموش و روشن داده می شود. سیستم کنترل این روش لازم است به گونه ای طراحی شود که ابتدا مجموعه ترموستات کانالی و شیر سه راهی عمل نماید و پس از آن در مرحله بعد در صورت احتیاچ ترموستات اتاقی به بادزن دستگاه دستور دهد.
دستگاه‌های هواساز از ورق گالوانیزه ساخته می شوند، که طبق نیاز به شرایط مکانی و موقعیت نصب دستگاه ممکن است قائم و یا افقی ساخته شوند. این دستگاه ها به صورت یک منطقه ای و یا چند منطقه ای طراحی و ساخته می شوند.
که در نوع یک منطقه ای تمام بخش های ساختمان که تحت پوشش دستگاه است با شرایط یکنواخت دما و رطوبت هوادهی می شود و در نوع چند منطقه ای، دستگاه به کمک دمپر های مخصوص امکان هوادهی با دما و رطوبت های مختلف به مناطق متفاوت را می دهد.

فرآیند های داخل دستگاه هواساز

فرآیندهای داخل دستگاه هواساز به چند روش صورت می گیرد که در ادامه مطلب برآورد بار برودتی ساختمان و برآورد بار برودتی هواساز به آنها خواهیم پرداخت.

  • گرم کردن هوا:

در این فرآیند کویل گرمایی به صورت آب داغ یا بخار انجام می شود. با توجه به اینکه در این فرآیند مقدار رطوبت موجود در هوا تغییر نمی کند، در روی منحنی رطوبتی فرآیند با یک خط افقی نشان داده می شود که در طول آ« رطوبت نسبی کاهش و حرارت محسوس افزایش پیدا می کند به همین دلیل است که گفته می شود بخاری یا شوفاژ هوا را خشک می کند.

  • سرکردن هوا:

توسط کویل سرمایی که از داخل آن آب مبرد (تهیه شده در چیلر ) یا آب نمک( آب مبرد با اضافه نمک هایی مانند کلرور سدیم یا کلرور کلسیم که نقطه انجامد آب را تا حدود 10- درجه فارنهایت پایین می برند.) و یا ماده مبرد (که در این صورت کویل سرمایی دستگاه هواساز، اواپراتور یک چرخه تبرید است)، عبور می کند. در روی منحنی رطوبی فرآیند سرد کردن هوا، با یک خط افقی که به سمت چپ حرکت می کند، نشان داده می شود.
در صورتی که فرآیند سرد کردن ادامه پیدا کند، در روی منحنی رطوبی به محور اشباع می رسد و به دلیل اینکه سرمایش بیشتر موجب تقطیر آب می شود، در روی محور اشباع پایین می آید.

  • رطوبت زدن:

در فرآیند رطوبت زدن فرایند به وسیله پاشش آب یا بخار به داخل جریان هوا انجام می شود. در  این فرآیند پاشش آب حرارت محسوس کاهش و رطوبت نسبی افزایش پیدا می کند.

  • خشک کردن:

این فرآیند عکس فرآیند رطوبت زنی است و می تواند به وسیله کویل سرمایی که دمای سطح آن پایین تر از دمای نقطه شبنم  هوای عبوری می باشد، صورت گیرد یا اینکه هوا از روی املاح جذب کننده رطوبت مانند سیلیکات ها عبور داده شود. در تهویه مطبوع معمولا رطوبت گیری هوا به وسیله کویل سرمایی صورت میگیرد. در این فرآیند رطوبت نسبی هوا کاهش پیدا می کند.

امیدواریم از مقاله برآورد بار برودتی ساختمان و برآورد بار برودتی هواساز بهره کافی را برده باشیدو شما می توانید از قسمت نظرات باما در ارتباط باشید و سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید. سپاس از همراهی شما.

 

برای دانلود اپلیکیشن آریا تهویه کلیک کنید 

پیج رسمی اینستاگرام آریا تهویه

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
مقاله های مرتبط
چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟
 چیلر و مینی چیلر چه تفاوت هایی دارند؟  تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟ در چه فضاهایی بهتر است از مینی چیلر استفاده کنیم ؟ صرفه اقتصادی استفاده از کدام یک از این دو دستگاه از دیگری بیشتر است؟. قیمت و هزینه جانبی کدام پائین تر است ؟ در این مقاله سعی می کنیم با […]
انتخاب لامینار فلو مناسب اتاق عمل
لامینار فلو اتاق عمل لامینار فلو اتاق عمل ( Laminar Air Flow ) نسل جدیدی از دستگاههای توزیع فشارهوا یکنواخت در محیط میباشد که برای اتاق عمل جراحی بیمارستان بگونه ای طراحی شده اند که محیط روی تخت جراحی و اطراف آن را به فضایی عاری از میکروب ، ویروس و سایر آلودگی ها تبدیل […]
چیلر تراکمی هوا خنک
چیلر تراکمی هوا خنک چیلر تراکمی هوا خنک چرخه تبرید شبیه چرخه یخچال است . با این تفاوت که در اینجا در اواپراتور آب یا هوا خنک می شود . این چرخه شامل کمپرسور ، کندانسور ، شیر انبساط ، اواپراتور ، و لوازم کنترل و انواع کمپرسور از نوع پیستونی ، اسکرال  ، اسکرو […]
عضویت
به من اطلاع بده وقتی که
guest
0 نظرات کاربران
بازخوردهای درون خطی
نمایش همه نظرات